Simuloitu Vuosi 2021

Anssi Salmi

Jos se ei vielä ole tullut selväksi, niin simulaatiot ovat oma intohimoni. Tästä syystä päätinkin tänä vuonna tehdä uudenvuodenlupauksen, joka liittyy simulaatioihin ja josta toivottavasti on iloa muillekin. Tulen julkaisemaan kerran viikossa some-alustoillani viikon “S(t)imulaation”. Tämän tarkoitus on avata simulaatioiden ihmeellistä maailmaa helpostilähestyttävällä tavalla ja mielenkiintoisista näkökulmista. S(t)imulaatiot ovat joko kylmää faktaa tai jotain sinne päin  :). Joka tapauksessa lupaan, että luvassa on mielenkiintoinen paketti vuodeksi ja varmasti paljon uutta tietoa itse kullekin. 

Tälle sivulle kokoan kaikki s(t)imulaatiot arkistoon. 

 

 

Space ICC Simu
Nyt sinulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan astronautin arkea.
VIIKKO 2 Avaruudellista hahmotuskykyä

Simulaatiota löytyy nykypäivänä lähes jokaiselta alalta. Tai oikeastaan voidaan todeta, että sellaista alaa tai asiaa ei ole, jota ei voisi jollain tavalla simuloida. Tietyt alat ovat käyttäneet simulaatiota jo vuosikymmeniä, kuten esimerkiksi ilmailu, terveydenhoito tai sotilastekniikka. Osa aloista on vasta viime vuosien aikana ottanut simulaatiot osaksi omaa toimintaansa. 

Valtaosa simulaatioista tapahtuu organisaatioiden omien seinien sisällä tarkoin varjelluissa simulaatiokeskuksissa, joissa tavallinen kaduntallaaja ei kovin usein pääse käymään. Niin kivaa kuin se olisikin lennellä suihkujetillä tai avaruusraketilla päivästä toiseen :). 

No, nyt ainakin tuohon viimeksi mainittuun tarjoutuu mahdollisuus ihan omalta kotisohvalta  ilmaisen SpaceX – ISS Docking Simulatorin muodossa. Tämä hieman valtavirrasta poikkeava simulaattoritoteutus vaatii vakaata kättä ja tarkkaa keskittymistä. Eli varmasti, juuri niitä ominaisuuksia mitä astronautiltakin vaaditaan.

Kyseinen simulaattori on erittäin hyvä esimerkki siitä, että simulaatioiden kirjo on valtava. Välttämättä omalle alalle ei heti tältä istumalta tunnu löytyvän mitään mielenkiintoista simulaatiota. On kuitenkin syytä muistaa, että simulaation ei tarvitse aina olla tajunnan räjäyttävä grafiikkaspektaakkeli, vaan vaikka ihmisten välillä käyty simuloitu keskustelu tai roolileikki. Tietokoneille tehtyjä jo valmiita simulaatiotuotteita voi etsiä esimerkiksi eri pelipalveluista, vaikkapa Steamista. Tulevina viikkoina tulen hieman perkaamaan simulaatioiden pelillisyyttä ja antamaan muutamia lisävinkkejä mistä voisi lähteä liikkeelle. Pysy siis mukana! 

Vinkiksi mainittakoon vielä, että jos addiktio iskee, niin tämän simulaattorin saa ladattua myös mobiililaitteille. Ainakin Play-kaupassa näytti olevan kyseinen sovellus asennettavissa.

https://iss-sim.spacex.com/

VIIKKO 1  Aistillista Simulointia

Mennään aluksi aistien maailmaan. Simulaatioissa kolmen perusaistin käyttö (näkö, kuulo ja tunto) on varmasti tuttua kaikille, jotka ovat joskus jotain simulaatiota päässeet kokeilemaan. Yksinkertaisimmillaan tämän tyyppinen simuympäristö voi löytyä, vaikka olohuoneen nurkasta konsoli- tai PC-laitteiston ja force feedback-ratin yhdistelmänä.

Ihan heti ei varmasti tule mieleen miten kahden muun aistin (haju ja maku) voisi yhdistää simulaatioihin. Totuus on kuitenkin välillä ihmeellistä. Liitin tämän jutun mukaan saatekuvan terveydenhoitoalan simulaatiotuoksuista, joita on käytetty kyseisellä alalla jo hyvän tovin. Tarkemmin sanottuna kuvan pullot ovat Puolustusvoimien simulaatioharjoitusten vakiokalustoa. Ammattilaiselle esimerkiksi oksennuksen tai suolikaasun tuoksu on selkeä indikaatio siitä mitä mahdollisesti on tapahtunut ja mitä ensihoidon simulaatiossa seuraavaksi pitää tehdä.

Aistien käyttämisen tarkoitus simulaatioissa on antaa ärsykkeitä simulation käyttäjälle, mutta lisäksi myös tuoda realistisuutta simulaatioympäristöön.

Korviini ei ole kantautunut vielä tietoa siitä, että makuaistia olisi käytetty aktiivisesti tietyn tyypisissä simulaatioissa. Kommentoida saa, jos olen väärässä. Omissa visioissani olen yhdistänyt makuaistin erityisen tehokkaaaksi stimulointitavaksi etenkin VR-ympäristöissä. Seuraavassa muutama vinkki, joita saa vapaasti käyttää.

Tiedän, että vanhustenhoidossa on käytetty VR-ympäristöjä luomaan vanhuksille elämyksiä esimerkiksi lomamatkojen ja vanhojen muistorikkaiden paikkojen esittelyjen kautta. Mitäpä jos vanhus laitettaisiinkin mustikkametsään ja siinä kannolla istuskellessa tarjoiltaisiin tuoreita mustikoita? Tai vastaava tilanne jossain ulkomaisilla matkailumessuilla, jossa potentiaaliselle Suomen matkaa harkitsevalle tarjoiltaisiin ensin VR-kierros lakkasuolla ja lopuksi maistiaisia?

Puolustusvoimien käytössä olevia terveydenhuollon simulaatiotuoksuja.